Case: Lindpro

Årsberetning forvandlet til interaktivt salgsværktøj

Lindpro (logo)

Koncept · Foto og design · Outdoor og brochure

Som førende leverandør af el, VVS og sikkerhedsløsninger har Lindpro haft tradition for at producere en stor kombineret profilbrochure/årsberetning. De senere år har de flotte brochurer dog haft svært ved at kæmpe sig ud af papkasserne rundt omkring på firmaets kontorer.

Vil du høre, hvordan du kan forvandle en profilbrochure til et interaktivt salgsværktøj?

Lindpro: profilbrochure til ipad
"Jeg fandt ud af, at den gængse holdning var, at brochuren var super flot, men ikke rigtig anvendelig i salgsarbejdet. Og da jeg mener, at al markedsføring skal føre til salg, måtte der gøres noget, siger Lindpros marketingchef," Marlene Rau Bucholdt
 

Udefra-ind fokus

Hun og nogle kolleger afholdt derfor en workshop med Relevans. Her kom vi sammen frem til en strategi, hvor profilbrochurens fundament skulle bevares. Dog fik den et mere udefra-ind fokus, og Lindpros værdier og USP’er blev konkretiseret, så målgruppen ikke er i tvivl om, hvordan Lindpro differentierer sig fra konkurrenterne.

For eksempel er der sat ord og illustrationer på det lidt luftige begreb ”god service”. Og Lindpros kompetenceområder illustreres i et gennemskåret hus, som viser alt det, kunderne kan få hos Lindpro – fra instrumentering i kælderen til brandsikring af loftet. Det er skåret ud i pap, at Lindpros kunder kan få mange flere ydelser hos Lindpro og dermed begrænse antallet af leverandører.

"Relevans udfordrede os på, hvad det egentlig er, som får kunderne til at vælge Lindpro. Vi fandt frem til de værdier, som vi gerne vil stå for, og de skulle så præsenteres i en form, der understøtter beslutningsprocessen blandt kunder og potentielle kunder," forklarer Marlene Rau Bucholdtz.

Effektivt digitalt salgsværktøj

Lindpros sælgere bruger iPads, så brochuren er nu sat op i Joomag – et interaktivt program i skyen. Så bliver den løbende redigeret og udviklet med animationer, videoer mm.

"Vi har fået et godt værktøj for sælgerne i salgsprocessen. Nu har de altid de nyeste præsentationer til rådighed i den digitale version. Den ligger også på vores hjemmeside, og vi sender den med e-mail som opfølgning på møder," siger Marlene Rau Bucholdtz.

Tre gode råd om digitalt salgsværktøj

1. Tag udefra-ind briller på:
Hvilke situationer står dine kunder i? Og hvordan kan dit firma hjælpe?

2. Vær konkret:
Beskriv ikke bare hvem og hvad. Men forklar, hvordan og hvorfor du kan hjælpe kunden. På den måde differentierer du dit firma fra konkurrenterne.

3. Brug relevante illustrationer:
Ikke alle er gode til (eller har tid til) at læse lange tekster. Supplér dine budskaber med billeder og overskuelige tegninger, animationer og videoer.

LÆS MERE OM: Branding

Lindpro digitale profilbrochure
Lindpro digitale profilbrochure
Lindpro profilbrochure
"Jeg fandt ud af, at den gængse holdning var, at brochuren var super flot, men ikke rigtig anvendelig i salgsarbejdet. Og da jeg mener, at al markedsføring skal føre til salg, måtte der gøres noget, siger Lindpros marketingchef," Marlene Rau Bucholdt
 

Udefra-ind fokus

Hun og nogle kolleger afholdt derfor en workshop med Relevans. Her kom vi sammen frem til en strategi, hvor profilbrochurens fundament skulle bevares. Dog fik den et mere udefra-ind fokus, og Lindpros værdier og USP’er blev konkretiseret, så målgruppen ikke er i tvivl om, hvordan Lindpro differentierer sig fra konkurrenterne.

For eksempel er der sat ord og illustrationer på det lidt luftige begreb ”god service”. Og Lindpros kompetenceområder illustreres i et gennemskåret hus, som viser alt det, kunderne kan få hos Lindpro – fra instrumentering i kælderen til brandsikring af loftet. Det er skåret ud i pap, at Lindpros kunder kan få mange flere ydelser hos Lindpro og dermed begrænse antallet af leverandører.

"Relevans udfordrede os på, hvad det egentlig er, som får kunderne til at vælge Lindpro. Vi fandt frem til de værdier, som vi gerne vil stå for, og de skulle så præsenteres i en form, der understøtter beslutningsprocessen blandt kunder og potentielle kunder," forklarer Marlene Rau Bucholdtz.

Effektivt digitalt salgsværktøj

Lindpros sælgere bruger iPads, så brochuren er nu sat op i Joomag – et interaktivt program i skyen. Så bliver den løbende redigeret og udviklet med animationer, videoer mm.

"Vi har fået et godt værktøj for sælgerne i salgsprocessen. Nu har de altid de nyeste præsentationer til rådighed i den digitale version. Den ligger også på vores hjemmeside, og vi sender den med e-mail som opfølgning på møder," siger Marlene Rau Bucholdtz.

Lindpro digitale profilbrochure
Lindpro digitale profilbrochure

Tre gode råd om digitalt salgsværktøj

1. Tag udefra-ind briller på:
Hvilke situationer står dine kunder i? Og hvordan kan dit firma hjælpe?

2. Vær konkret:
Beskriv ikke bare hvem og hvad. Men forklar, hvordan og hvorfor du kan hjælpe kunden. På den måde differentierer du dit firma fra konkurrenterne.

3. Brug relevante illustrationer:
Ikke alle er gode til (eller har tid til) at læse lange tekster. Supplér dine budskaber med billeder og overskuelige tegninger, animationer og videoer.

LÆS MERE OM: Branding

Kontaktperson: Morten Lorentzen

Vil du høre, hvordan du kan øge effekten af din kommunikation ved at vælge det rigtige medie?