Marketing automation giver dig varme leads

Marketing automation handler om ramme din leads og kunder med det rigtige budskab på det helt rigtige tidspunkt. Med udgangspunkt i systematiske flows kan du få større effekt af din marketingindsats gennem målrettet og relevant kommunikation til såvel nuværende som potentielle kunder.

Marketing automation handler om content og timing

Når du tænker markerting automation, er det vigtig både at se det som både tankesæt og system. For at kunne fungere optimalt skal begge del bringes i spil. Omdrejningspunktet er det content, du vil have dine leads og kunder til at fordybe sig i. Men det kommer først for alvor til sin ret, når det bliver udnyttet på den rigtige måde – eksempelvis i forbindelse med automatiserede flows eller inbound marketing. Uanset hvad, så kræver det det rigtige system og en regelmotor for fungere effektivt. Og her er et vigtigt at mål, strategi, ressourcer og kompetencer nøje afstemmes inden platformen vælges og implementeres.

Marketing automation handler, som navnet siger, om automatisering af marketingprocesser og opgaver. Og formålet er hurtig og effektiv at kunne kommunikere med et stort antal leads på en målrettet måde. Vel at mærke uden at skulle gøre det håndholdt og manuelt. For det vil kræve mange hænder og  mere end 24 timer i døgnet.

Læs også: Salg og marketing på autopilot

Dækker hele din leadproces

Marketing automation bør være i spil i hele din leadproces. Lige fra du starter processen ved, at du giver dine leads værdifuld viden i bytte for deres permission. Og videre gennem nøje tilrettelagte flows, der tager hensyn til det enkelte leads behov – både i form, indhold og timing. Det sikrer relevans og skaber tillid. Ved at designe processen, så den svarer til den specifikke kunderejse, der passer til dine leads, oplever de hver især, at du er til stede med relevant information præcis, når de har behov for det. Det sikrer top-of-mind. Og mindst lige så vigtigt sikrer det, at de langsomt men sikkert begynder at se på dig som en oplagt potentiel leverandør, de kan have tillid til. Når de er klar til at købe, giver du dem videre til dine sælgere, som overtager dialogen og lukker ordren. Og hvornår er så det, spørger du måske. Det vil dit marketing automation system fortælle dig.

Automatiseret og personlig på én gang

Marketing automation systemet gør det muligt for dig at designe workflows, hvor systemet løbende klarer meget af det tidskrævende arbejde. Du skal groft sagt sørge for tre ting: Content, gode og gennemtænkte flows og regler.

Udover at det sparer dig tid og frigiver ressourcer til andre ting, giver det dig en professionel, gennemarbejdet og automatiseret proces, som tager  hensyn til dine leads og kunders behov.

Marketing automation softwaren kan nemlig langt hen ad vejen fortælle dig, hvad det enkelte lead interesserer sig for, og hvor langt han er på sin købsrejse. På den måde undgår du at kontakte ham for tidligt og dermed forstyrre ham. I stedet giver du ham med en følelse af, at du hjælper ham med den rigtige information gennem hele købsprocessen.

På den måde gør automatisering altså ikke din kommunikation overfladisk, men tværtimod mere personlig, fordi du baserer din kommunikation på det enkelte leads interesser og behov.

Mange fordele ved marketing automation

Så hvad er det lige, marketing automation er, og hvilke fordele er der ved at arbejde med det?

Marketing automation er kort sagt en proces understøttet af en teknisk platform, der hjælper dig med at kvalificere leads.

Der findes mange forskellige marketing automation systemer på markedet. Nogle af disse er HubSpot, Pardot, Marketo og Agillic. Relevans er HubSpot certificeret, men arbejder med alle systemer.

Ét samlet værktøj til alle dine aktiviteter

Du får et integreret værktøj til alle dine aktiviteter. Du får også sammenhæng mellem blog, call-to-actions, e-mail markedsføring, nyhedsbreve, landing pages, formularer og sociale medier.

Leadgenerering. En gennemprøvet proces og alle værktøjer til effektiv online leadgenerering.

Lead nurturing. Muligheden for at opsætte automatiserede og intelligente mail-workflows, som fører dine leads fra kold til varm.

Segmentering. Mulighed for med få klik at sortere dine leads og kunder baseret på deres adfærd. Kan eksempelvis bruges til at sætte et bestemt mail-workflow i gang, hvis et lead inden for en uge besøger 3 bestemte sider på dit website.

Lead scoring. Mulighed for at opsætte en fuldt tilpasset lead scoring baseret på både virksomhedsdata og det enkelte leads interaktion med dit content. På den måde sikrer du, at salgsafdelingen kun arbejder på de varmeste leads.

Smart content. Mulighed for at personalisere, hvilken type indhold det enkelte lead bliver præsenteret for – du kan styre, hvem der modtager hvilket indhold.

Progressive profiling. Mulighed for løbende at bygge viden op. I stedet for at du beder om de samme oplysninger ved hver konvertering, kan du eksempelvis bede om én ny oplysning og løbende samle viden om dine leads behov.

Indsigt i eksisterende kunders adfærd. Dine sælgere og Key Account Managers kan eksempelvis få en mail-notifikation, når deres leads og kunder besøger bestemte sider på websitet.

Integration til CRM. HubSpot har eksempelvis sit eget CRM-system og kan desuden integreres til eksterne CRM-systemer, så marketing og salg kan knyttes tæt sammen. Det giver mulighed for løbende rapportering, så det altid er gennemskueligt, hvor meget du og dit team bidrager med i forhold til konkrete salg.

læs mere om leadgenerering ›

LÆS mere om Inbound Marketing ›

Relevante cases med enestående resultater

Kompetence_case_mypronorge
Electrolux Norge gik fra nul markedsføring til flyvehøjde på få måneder med e-mail automation
Se case med kampagneflow ›
Kompetence_case_danaweb
E-mail kampagne gav ROI på 250% på 5 uger
Få forklaringen her ›
Kompetence_case_pettinaroli
Pettinaroli fik rekordhøje åbnings- og klikrater med nyt e-mail koncept
Se e-mail konceptet ›
Kompetence_case_idenyt
Idényt puster liv i gamle kunder med nyt e-mail marketing koncept
Se 3 grunde til, at det virker ›